Nazwa placówki
§ 1
Placówka nosi nazwę: Powiatowy Międzyszkolny Ośrodek Sportowy w Bieczu, zwana dalej PMOS-em.
Jest częścią składową Powiatowego Zespołu Placówek Oświatowych w Bieczu.
§ 2
Siedziba: 38-340 Biecz, ul. Kazimierza Wielkiego 11a.
Organizacja PMOS-u, za zgodą organu prowadzącego przewiduje tworzenie filii.
§ 3
Organ prowadzący: Powiat Gorlicki.
Organ nadzorujący: Małopolski Kurator Oświaty.
Organ administrujący: Powiatowy Zespół Placówek Oświatowych w Bieczu.
§ 4
1. Placówka używa podłużnej pieczęci z pełną nazwą i adresem.
Cele i zadania
§ 5
- PMOS realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności:
1) zapewnia dzieciom i młodzieży szkół podstawowych, gimnazjów i ponadgimnazjalnych niezbędne warunki do ich rozwoju fizycznego i umysłowego,
2) zapewnia warunki do czynnego i systematycznego uczestnictwa w różnorakich formach kultury fizycznej oraz stałego podnoszenia poziomu wyszkolenia sportowego,
3) udostępnia i zabezpiecza urządzenia i obiekty sportowe na zajęcia programowe wynikające z planu pracy,
4) prowadzi szkolenia specjalistyczne w poszczególnych dyscyplinach sportu objętych programem nauczania MEN z uwzględnieniem lokalnych tradycji,
5) sprawuje opiekę nad wychowankami podczas zajęć szkoleniowych,
6) przekazuje wychowankom podstawowe zasady moralne wynikające z chrześcijańskiego systemu wartości i uniwersalnych zasad etyki,
7) stymuluje rozwój i ukazuje drogi realizacji potencjalnych możliwości tkwiących w każdym człowieku,
8) organizuje imprezy z uwzględnieniem Małopolskiego Kalendarza SZS w Krakowie,
9) może prowadzić szkolenia młodzieżowych organizatorów sportu, kursy sędziowskie i instruktorskie zgodnie z obowiązującymi przepisami,
10) współdziała z innymi organizacjami w rozwijaniu zamiłowania do uprawiania sportu, krajoznawstwa i turystyki,
11) może organizować obozy sportowe szkoleniowo – wypoczynkowe dla swoich wychowanków oraz na zlecenia innych podmiotów.
Organy PMOS-u
§ 6
- Organami PMOS-u są:
1) dyrektor Powiatowego Zespołu Placówek Oświatowych
2) rada pedagogiczna
3) samorząd wychowanków
4) rada rodziców
- Funkcjonowanie organów PMOS-u w ust. 1 pkt 3 i 4 jest nieobligatoryjne.
- Utworzenie samorządu wychowanków i rady rodziców następuje na wniosek z-cy dyrektora Powiatowego Zespołu Placówek Oświatowych po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej.
- Organy PMOS-u współdziałają ze sobą w realizacji swoich statutowych zadań przy zapewnieniu swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji i uprawnień, a w przypadku sytuacji konfliktowych na zasadzie wzajemnych ustępstw i uzgodnień.
- W przypadku braku polubownego załatwienia sporu z-ca dyrektora Powiatowego Zespołu Placówek Oświatowych przekazuje sprawę w zależności od jej charakteru do rozstrzygnięć organu prowadzącego lub organu pedagogicznego.
Zadania dyrektora PMOS-u
§ 7
- Dyrektor jest przełożonym służbowym i kierownikiem zakładu pracy dla wszystkich zatrudnionych w PMOS-ie nauczycieli - instruktorów i pracowników administracyjnych i obsługi.
- Dyrektor kieruje bieżącą działalnością szkoleniowo wychowawczą oraz współpracuje z organami PMOS-u.
- Dyrektor sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego.
- Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, której przewodniczy.
- Dyrektor PZPO odpowiedzialny jest w szczególności za:
1) realizację zadań PMOS-u zgodnie z niniejszym statutem, uchwałami Pedagogicznej, przepisami prawa,
2) dydaktyczny, wychowawczy, sportowy rozwój wychowanków,
3) zapewnienie warunków do realizacji celów i zadań PMOS-u w terenie.
- W zakresie kierowania działalnością szkoleniową i wychowawczą PMOS-u realizuje w szczególności następujące zadania:
1) Przedkłada do opinii Radzie Pedagogicznej projekt rocznego planu pracy oraz jest odpowiedzialny za jego realizację,
2) składa Radzie Pedagogicznej co najmniej dwa razy w roku sprawozdanie z realizacji zadań PMOS-u,
3) projekt arkusza organizacyjnego PMOS-u, na dany rok szkolny,
4) ustala tygodniowy rozkład zajęć nauczycieli - instruktorów PMOS-u,
5) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli - instruktorów,
6) dokonuje oceny pracy i oceny dorobku zawodowego nauczycieli - instruktorów,
7) przygotowuje propozycje do zatrudnia i zwalnia nauczycieli - instruktorów oraz pracowników administracyjnych i obsługi,
8) proponuje przyznanie nagrody i wymierza kary porządkowe,
9) wnioskuje w sprawach nagród i odznaczeń i wyróżnień,
10) opracowuje zakres czynności poszczególnych stanowisk pracy,
11) opracowuje perspektywiczne i roczne plany pracy PMOS - u oraz roczne Kalendarze powiatowych imprez,
12) reprezentuje PMOS na zewnątrz,
13) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym PMOS-u w zakresie imprez sportowych i wyposażenia oraz ponosi całkowitą odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
14) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
- Dyrektor Powiatowego Zespołu Placówek Oświatowych kieruje pracą Powiatowego Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego poprzez delegację niektórych uprawnień na wicedyrektora Powiatowego Zespołu Placówek Oświatowych.
Zadania Rady Pedagogicznej PMOS-u
§ 8
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele - instruktorzy zatrudnieni w PMOS-ie.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor Powiatowego Zespołu Placówek Oświatowych.
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem .
- Zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowane na wniosek przewodniczącego Rady, co najmniej 1/3 członków oraz na wniosek organów: nadzorującego i prowadzącego.
- Dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnego ogólne wnioski ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz bieżące informacje z realizacji zadań .
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie rocznych planów pracy PMOS-u,
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych PMOS-u,
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli PMOS-u,
4) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków,
5) uchwalanie statutu PMOS-u i jego zmian,
6) uchwalanie regulaminu pracy Rady Pedagogicznej PMOS-u,7) uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy PMOS-u, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć pozalekcyjnych i roczny kalendarz imprez sportowych,
2) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
3) propozycje dyrektora Powiatowego Zespołu Placówek Oświatowych w sprawach przydziału czynności nauczycielom instruktorom.
- Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa i niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego. Rozstrzygnięcie Organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
- Nauczyciele – instruktorzy zobowiązani są do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste wychowanków lub rodziców a także i innych pracowników PMOS-u.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
Samorząd Wychowanków PMOS-u
§ 9
- Może działać samorząd wychowanków zwany dalej „samorządem”.
- Samorząd tworzą wszyscy wychowankowie PMOS-u.
- Zasady wybierania samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół wychowanków w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu wychowanków.
- Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem PMOS-u.
- Samorząd może przedstawić radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach PMOS-u , w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznawania się z programem szkolenia, jego treścią,i stawianymi wymogami,
2) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu,
3) prawo redagowania i wydawania gazetki PMOS-u,
4) prawo organizowania dodatkowej działalności kulturalnej, oświatowej zgodnej z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem PMOS-u.
Rada Rodziców PMOS-u
§ 10
- Może być tworzona Rada Rodziców stanowiąca samorządną reprezentację wychowanków.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem PMOS.
- Rada Rodziców może występować do dyrektora Powiatowego Zespołu Placówek Oświatowych z wnioskami i opiniami dot. spraw PMOS-u.
- W celu wsparcia działalności statutowej PMOS-u Rada Rodziców może gromadzić fundusz z dobrowolnych składek - którym gospodaruje zgodnie z własnym regulaminem.
- Rodzice mają prawo:
1) znać zamierzenia szkoleniowo - wychowawcze PMOS-u,
2) wysłuchać rzetelnej informacji na temat swoich dzieci,
3) wspierać i uczestniczyć szkoleniowych formach pracy PMOS-u,
4) rodzice mają obowiązek pokrywania szkód i strat wyrządzonych przez swoje dzieci,
5) rodzice mają obowiązek uczestniczyć w spotkaniach organizowanych dla rodziców,
6) rodzice maja obowiązek stawiać się na każde wezwanie dyrektora.
Organizacja PMOS-u
§ 11
- PMOS prowadzi działalność w następujących kierunkach:
1) wychowanie fizyczne i sport:
a) szkolenie specjalistyczne dzieci i młodzieży w wybranych dyscyplinach sportu,
b) nauczyciele - instruktorzy oprócz szkolenia specjalistycznego, realizują także program wychowawczy poprzez: integracje w grupach wzajemną współpracę i pomoc, odpowiedzialność za poziom wyszkolenia i wynik w grupie, umiejętność godzenia nauki ze szkoleniem sportowym, ograniczanie i przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym,
c) rozbudzanie i nabieranie nawyków do uprawiania czynnej rekreacji w dorosłym życiu,
d) wyszukiwanie i pozyskiwanie sportowo uzdolnionej młodzieży.
- Organizuje imprezy sportowe, turystyczne i rekreacyjne:
1) organizuje eliminacje powiatowe w kategorii szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych,
2) współpracuje z Małopolskim Szkolnym Związkiem Sportowym.
- Szczegółową organizację szkolenia i wychowania w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny PMOS-u opracowany przez z-cę dyrektora najpóźniej do 30 kwietnia.
- Podstawową jednostką organizacyjną PMOS-u jest grupa ćwiczebna ujęta w stałym tygodniowym planie zajęć.
- Grupę ćwiczebną tworzy się dla co najmniej 12 wychowanków (w szczególnie uzasadnionych przypadkach organ prowadzący może wyrazić zgodę na mniejszą liczbę wychowanków).
- Tygodniowy wymiar zajęć w grupach ćwiczebnych wynosi 2-6 godzin. Godzina zajęć w grupach ćwiczebnych wynosi 60 min.
- Na realizację szkolenia w grupach ćwiczebnych organ prowadzący zabezpiecza min. 172 godziny zajęć tygodniowo.
- Zajęcia w stałych formach mogą prowadzić nauczyciele w-f o kwalifikacjach określonych odrębnymi przepisami.
- Nauczyciel - instruktor prowadzący zajęcia obowiązany jest opracować program szkolenia dostosowany
do możliwości wychowanków obejmujący przede wszystkim wszechstronny rozwój sprawności fizycznej oraz specjalistyczne elementy w danej dyscyplinie sportu. - PMOS prowadzi działalność w okresie całego roku szkolnego.
- Zasięg działalności PMOS-u obejmuje teren Powiatu Gorlickiego.
Zasady rekrutacji wychowanków PMOS-u
§ 12
- Uczestnikami grup ćwiczebnych PMOS-u mogą być dzieci i młodzież szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych z terenu Powiatu Gorlickiego.
- Wychowankiem PMOS–u jest osoba, która wyraziła chęć i bierze systematyczny udział w szkoleniu w wybranej dyscyplinie sportu.
- Posiada predyspozycje do uprawiania danej dyscypliny sportu.
- Nie posiada przeciwwskazań lekarskich do zajęć w szkoleniu sportowym.
- Obecność wychowanków w szkoleniu podlega ewidencji i kontroli w dziennikach zajęć szkoleniowych.
Prawa wychowanków PMOS-u
§ 13
Wychowankowie PMOS - u maja prawo:
- uczestniczyć we właściwie zorganizowanym procesie szkolenia,
- być życzliwie i podmiotowo traktowanym w procesie dydaktyczno - szkoleniowo - wychowawczym,
- mają prawo do poszanowania godności osobistej,
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności spraw dotyczących funkcjonowania zajęć a także światopoglądowych i religijnych,
- ma prawo zgłaszać dyrektorowi, nauczycielom - instruktorom wnioski i postulaty dotyczące wszystkich spraw uczniów i być poinformowanym o sposobie ich załatwienia,
- umożliwić rozwijanie zainteresowań i aspiracji w danej dyscyplinie sportu,
- mieć zapewnioną dyskrecję w sprawach osobistych,
- odwołania się od wymierzonej kary.
Obowiązki wychowanków PMOS-u
§ 14
Wychowanek PMOS - u ma obowiązek:
- systematycznie, punktualnie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach,
- usprawiedliwić każdą nieobecność zgodnie z przyjętymi zasadami,
- współdziałać w realizacji celów i wytyczonych zadań,
- przestrzegać ogólnych zasad kultury współżycia w grupie,
- przyjąć odpowiedzialność za własne życie, zdrowie, higienę i rozwój,
- wystrzegać się używek i nałogów,
- dbać o wspólne mienie, ład i porządek,
- być zawsze przygotowanym do zajęć; mieć strój do przebrania i obuwie sportowe,
- przestrzegać ustaleń władz PMOS-u oraz kierownictwa obiektów gdzie organizowane są zajęcia,
- przestrzegać powszechnie uznane normy moralne i etyczne oraz ogólnych przepisów prawa obowiązującego w społeczeństwie,
- okazywać szacunek nauczycielom i instruktorom,
- unikać zachowań agresywnych,
- szanować poglądy i przekonania innych ludzi.
Nagrody
§ 15
Za wzorową postawę i szczególne osiągnięcia i wychowanek może otrzymać:
- pochwałę dyrektora PZPO i wicedyrektora,
- list pochwalny do rodziców,
- nagrodę rzeczową,
- inne wyróżnienia.
Kary
§ 16
- Za nieprzestrzeganie porządku, lekceważenie zajęć i obowiązków wychowankowi mogą być wymierzone kary:
1) upomnienie przez prowadzącego zajęcia, lub dyrektora,
2) nagana udzielona w obecności uczniów grupy ćwiczebnej, przez prowadzącego lub dyrektora,
3) ustne lub pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu przez prowadzącego lub z-cę dyrektora,
4) skreślenie z listy stałych uczestników zajęć.
- Skreślenia dokonuje z-ca dyrektora Powiatowego Zespołu Placówek Oświatowych na wniosek nauczyciela - instruktora po podjęciu Uchwały Rady Pedagogicznej za:
1) spożywanie alkoholu, narkotyków lub innych używek,
2) kradzieże,
3) permanentne stałe naganne zachowanie.
- Za szkody materialne wynikłe z działania zamierzonego, odpowiedzialność materialną ponoszą rodzice
lub opiekunowie prawni wychowanka. - Wychowankom od nałożonych kar przysługuje odwołanie:
1) Od nałożonej kary przez prowadzącego zajęcia wychowankom przysługuje odwołanie do z-cy dyrektora w terminie do 7 dni od zastosowania kary,
2) Od nałożonej kary przez z-ce dyrektora PMOS wychowankom przysługuje odwołanie do organu prowadzącego w terminie do 14 dni.
Warunki pobytu w placówce
§ 17
- Uczestnicy grup ćwiczebnych korzystają z urządzeń, sal i obiektów oświatowych dopuszczonych do eksploatacji dla potrzeb oświatowych.
- W każdym roku szkolnym dyrektor zawiera umowę z dyrektorem obiektu w którym prowadzone są zajęcia, określając warunki korzystania z bazy danej szkoły czy innego obiektu.
- Za przestrzeganie przepisów dot. bezpiecznego pobytu dziecka w placówce odpowiedzialny jest nauczyciel-instruktor prowadzący zajęcia, który zobowiązany jest do zapoznania uczestników zajęć z zasadami bhp danego obiektu oraz za ich egzekwowanie.
Pracownicy PMOS-u
§ 18
- Pracownikami pedagogicznymi w PMOS-ie są: wicedyrektor i nauczyciele - instruktorzy.
- Zasady ich zatrudniania określają odrębne przepisy.
- Nauczyciel - instruktor prowadzi pracę szkoleniowo -wychowawczą, realizując program szkolenia i wychowania w powierzonych mu grupach ćwiczebnych.
- Nauczyciel - instruktor dba o prawidłowy przebieg procesu szkoleniowego poprzez:
1) prawidłowe planowanie zajęć szkoleniowych,
2) zapewnienie wychowankom bezpiecznych warunków podczas zajęć,
3) wnikliwe poznawanie możliwości percepcyjnych wychowanka i stosowanie indywidualizacji,
4) rzetelne i systematyczne przygotowanie się do zajęć,
5) prawidłowe wykorzystywanie sprzętu,
6) stosowanie aktywizujących metod i form treningu,
7) prawidłowe dokumentowanie zrealizowanych zajęć,
8) rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów,
9) przeprowadzanie własnych startów kontrolnych.
- Nauczyciele - instruktorzy przygotowują zespoły reprezentujące Powiatw zawodach sportowych.
- Nauczyciele - instruktorzy biorą czynny udział przy organizacji imprez PMOS-u
- Nauczyciele - instruktorzy zobowiązani są informować Radę Pedagogiczną o poczynionych postępach w pracy z wychowankami.
- Nauczyciele - instruktorzy winni brać udział w doskonaleniu zawodowym.
- Nauczyciel - instruktor jest zobowiązany do punktualnego rozpoczynania i kończenia zajęć, wypełniania dokumentacji zajęćrealizacji zarządzeń dyrektora.
- Nauczyciel - instruktor odpowiada służbowo przed z-cą dyrektora za:
1) poziom wyszkolenia wychowanków,
2) za stan mienia i bazy zajęć,
3) za skutki wynikłe z braku nadzoru nad bezpieczeństwem wychowanków,
4) przestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku i stosowania przepisów bhp.
- Za obsługę imprez organizowanych przez PMOS odpowiedzialny jesti wicedyrektor Powiatowego Zespołu Placówek Oświatowych, który jest ich organizatorem przy udziale nauczycieli – instruktorów zatrudnionych
w PMOS-ie.
Postanowienia końcowe
§ 20
- Zasady gospodarki finansowej i materialnej PMOS-u określają przepisy Powiatowego Zespołu Placówek Oświatowych.
- PMOS prowadzi i przechowuje dokumentację wg. odrębnych przepisów.
- PMOS może realizować inne zadania oświatowo-wychowawcze zlecone przez organ prowadzący /wystawy, konkursy, rajdy, przeglądy i inne/.
- Zajęcia w grupach ćwiczebnych odbywają się w obiektach sportowych na terenie powiatu gorlickiego w wynajętych w formie umowy spełniających warunki do zajęć z młodzieżą.
- PMOS w realizacji swoich zadań statutowych może współpracować z innymi organizacjami i instytucjami, których zadania i cele są zbieżne z działalnością PMOS-u w kraju i zagranicą.
§ 21
Zmiany w statucie uchwala Rada Pedagogiczna.
§ 22
W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy o systemie oświaty oraz wydane na jej podstawie akty prawne.
Zatwierdzono zmiany w statucie na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w czerwcu 2011.
Uchwała Nr 1/2005 Rady Pedagogicznej MOS w Gorlicach z dnia 10 czerwca 2005 w sprawie zmian w statucie MOS
Na podstawie art. 42 ust 1 w związku z art. 52 ust 2 Ustawy z dnia 7.IX.1991 o systemie Oświaty Dz. U. 67 poz. 329
z późniejszymi zmianami oraz § 8 ust. 8, pkt. 5 statutu MOS Rada Pedagogiczna uchwala co następuje:
§ 1
Zatwierdza zmiany w statucie MOS w brzmieniu jak załącznik do niniejszej Uchwały.
§ 2
Zobowiązuje dyrektora MOS do opracowania jednolitego tekstu statutu uchwalonych zmian.
§ 3
Wykonanie Uchwały zleca dyrektorowi MOS.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie w dniu podjęcia.
Przewodniczący Rady Pedagogicznej MOS
Agata Ducal